Gasdetectie van accu laadstations heftruck en palletwagen
Interne transportvoertuigen, zoals heftrucks, zijn meestal elektrische voortuigen. Zij zijn voorzien van Lood-zuur accu’s of van Li-Ion accu’s. Bij het opladen van dergelijke accu’s komt onder andere waterstof vrij. Bij de Li-ion accu is dit een gevolg het elektrolyse proces van water bij de verwijdering van restvocht uit het elektrolyt, maar het ontstaat ook bij het ontledingsproces van het elektrolyt zelf. Bij Lood-zuur accu’s ontstaat H2 bij het opladen door de elektrolyse van het water uit de elektrolyt oplossing (35% H2SO4, 65% H2O). Bij overlading treedt overmatige gasvorming op als gevolg van oververhitting van de lood-zuur accu.
Risico's van waterstof bij laadstations voor intern transport
Bij laadstations voor elektrische voertuigen voor intern transport kan er een risico zijn op het ontstaan van explosiegevaar als gevolg van het waterstof dat vrijkomt bij het laadproces. Het is van belang deze ruimtes goed in te richten en te voorzien van goede ventilatie. Waterstof is lichter dan lucht en zou hoger in de ruimte kunnen ophopen met als gevolg dat daar een explosief mengsel ontstaat.
Bewaking van waterstofconcentratie met een stationair gasdetectiesysteem
De waterstofconcentratie in de ruimte kan goed bewaakt worden middels een stationair gaasdetectiesysteem. Dit geeft extra zekerheid op het gebied van veiligheid. Ravebo B.V. levert en installeert hiervoor een detectie systeem bestaande uit een controller en een of meerdere transmitters welke voorzien zijn van een meetcel voor de detectie van waterstof. In geval op explosiegevaar wordt gemonitord, wordt een zogenaamde katalytische verbranding sensor toegepast, afgeregeld op de detectie van waterstof. De uitlezing is dan het percentage LEL (Lower Explosion Level) van waterstof. In geval deze concentratie boven een bepaald niveau komt wordt alarm verkregen. Deze kan middels een relais gekoppeld worden aan een acties als bijvoorbeeld het aansturen van een extern alarm, het uitschakelen van een laadstation en/of het inschakelen van extra ventilatie.
Kenmerken Transmitter CC22D H2:
- Meetprincipe: Katalytische verbranding;
- Range: 0 – 100%LEL;
- Display: 2.2” grafisch display
- Bediening: middels 3 functie toetsen
- Behuizing: IP54;
- Afmetingen: 96 x 140 x 49 mm (incl. sensor);
- Gewicht: 220 g
- Voeding: 24VDC (12 – 30 VCD)
- Output: Analoog (02 – 1 mA of 4-20mA) of Digitaal RS-485 (Modbus Protocol);
- SIL: SIL 2/3 (hardware);
- Verwachte levensduur sensor: 5 jaar.
Kenmerken Controller GMA22:
Ideaal voor kleinere gasdetectiesystemen (tot 4 transmitters met RS485 output)
- Dimensies: 97 x 140 x 50 mm;
- Behuizing: IP64;
- Display: 2.2” grafisch display;
- Status/Alarm: middels 4 LED’s, backlight op display en akoestisch alarm;
- Bediening: middels 3 functietoetsen;
- Voeding: 24 VDC of 230VAC (vooraf te specificeren);
- Geïntegreerde relais: 4 (optioneel uit te breiden met een externe relaismodule);
- Datalogging (optionele functie): microSD kaart.